Currywurst, Pommes en Apfelschorle - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Marte - WaarBenJij.nu Currywurst, Pommes en Apfelschorle - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Marte - WaarBenJij.nu

Currywurst, Pommes en Apfelschorle

Door: Mama

Blijf op de hoogte en volg Marte

05 Augustus 2014 | Duitsland, Berlijn

We zijn in Berlijn! We logeren in het huis van een moeder en een dochter die ook op vakantie zijn, in het zuiden van Duitsland. Ik slaap in de kamer van het meisje, in een superhoge hoogslaper! Ik moet wel een beetje wennen aan het huis. 'Ik ben eigenlijk meer van de campings en de hotels', vertel ik mama op de eerste avond een beetje verdrietig. Zij zegt dat we aan het einde van de vakantie gaan bekijken wat er leuk was en wat niet zo leuk, en dat we dit dan misschien niet nog een keer zullen doen. Daarna gaan we lekker eten - pasta met tomatensaus -, en doen we een spelletje Mens-erger-je-niet, de kaartspelvariant! En daarna halen we een ijsje bij Fraulein Frost!

De volgende dagen gaan we de stad in, met de metro en ook een keer met de fiets. Papa weet heel veel van Berlijn, en vertelt van alles over de geschiedenis. Je had vroeger in Berlijn de goeden en de slechten. Wij, Nederland, hoorden bij de goeden. Tussen de goeden en de slechten stond een muur, en je mocht wel van de goede naar de slechte kant, maar bijna niet van de slechte naar de goede kant. Het was eigenlijk een soort gevangenis. Nu is de muur er niet meer, maar hier en daar staat nog wel een stukje. En op heel veel plaatsen kun je ook nog zien waar de muur gestaan heeft. Dan staan er paaltjes in de grond, of een streep van stenen op de weg. En op een plek hebben ze een kunstwerk gemaakt van de muur, met allemaal mooie graffiti erop.

Ik mag ook een dag uitkiezen wat we gaan doen, en ik kies Sea Life! We moeten eerst even in de rij staan, maar dat duurt gelukkig niet heel lang. In Sea Life zijn heel veel vissen te zien, en kwallen, octopussen en nog veel meer. Ik moet allerlei vragen beantwoorden en stempels verzamelen, en dan krijg ik weer een souveniertje. Het is een leuke broche! Aan het einde gaan we in een grote lift een heel groot aquarium in. Daar zwemmen ook Nemo en Dory! Als we weer naar huis gaan krijg ik van mama een badeendje, voor in het bad in het huis waar we logeren! Ik vind het toch wel een beetje een leuk huis, en Berlijn vind ik ook leuk!

Liefs, Marte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marte

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 63563

Voorgaande reizen:

27 Juli 2007 - 30 Juli 2007

Al mijn reizen

Landen bezocht: