Met de kippen op stok, of toch niet? - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Marte - WaarBenJij.nu Met de kippen op stok, of toch niet? - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Marte - WaarBenJij.nu

Met de kippen op stok, of toch niet?

Door: Mama

Blijf op de hoogte en volg Marte

05 Maart 2009 | Cambodja, Phnom-Penh

Op een dag dat papa niet hoeft te werken gaan ik en papa en mama heel vroeg weg met de taxi. ‘Het is gelukkig niet zo druk op de weg’, zegt papa. Ik zie een brommer met achterop‘allemaal bananen, mama’. Het is een mooi gezicht. Onderweg drinken we allemaal wat, en als we weer weggaan krijg ik van de meneer van het restaurant een lolly, hmmm!
Na mijn slaapje stoppen we bij een heel leuk huisje met een trap en een boven en een grote lage tafel eronder. En in een hangmat ligt een klein baby’tje te slapen. ‘We zijn er, Marte’, zegt mama, ‘dit is de homestay, hier blijven we eten en vanavond ook slapen’. We moeten allemaal de schoenen uit doen, en gaan dan op de tafel zitten, net als in de dierentuin. Het eten komt heel snel, rijst met ei en groene groente. Er komen heel veel grote mensen naar ons kijken als we eten, en ook veel kinderen. De mevrouwen zeggen ‘Nyam bay’ of ‘Hoc bay’ tegen mij. ‘Dat betekent ‘Eet rijst’, zegt mama. Ik neem ook wel wat, maar heb eigenlijk niet zo veel tijd om te eten, er is zoveel te zien om me heen. Er lopen kippen rond, en kuikentjes, honden, poezen en ook varkentjes. Ineens rent er een varkentje onder de tafel door, heel spannend. En als de meisjes niet naar mij kijken, dan zijn ze aan het touwtje springen, of een soort tikkertje aan het doen. In het huisje staan een heleboel bedden met mooie dekens, kussentjes en klamboes. Ik vind de trap naar boven en het balkonnetje het leukst. Van papa en mama mag ik er een tijdje spelen.

Na het eten gaan we rijden in een kar met twee koeien ervoor. ‘ Het zijn ossen, Marte, we rijden in een ossenkar’, zegt papa. Dan mag ik nog een tijdje in de drager op papa’s rug, en lopen we naar een heel hoge waterval. Ik kan er lekker spelen tussen de wortels van een boom, en krijg een flesje water en rozijntjes, lekker!
Het wordt al een beetje donker als we weer terug zijn bij het huisje. Ik mag nog even spelen met de andere kindjes, lekker rennen en mijn buik en navel aan iedereen laten zien. Dan gaan we weer eten, op de tafel. We krijgen weer rijst met groene groente en ei, en ook een paar visjes. Het is wel lekker, maar ik heb niet zo’n honger. Als papa en mama klaar zijn, is het helemaal donker, en ga ik naar bed. Ik mag naast mama in een groot bed slapen, heel gezellig. Eerst ben ik nog niet zo moe, en speel ik nog een beetje. Het kost wat moeite in mijn slaapzakje, maar het lukt toch een paar keer bovenop mama te klauteren. ‘Zullen we nu gaan slapen, Marte?’ vraagt mama na een poosje. Ik probeer mijn ogen dan dicht te houden, en wordt erg moe….
Het is nog heel donker al ik weer wakker wordt. Toch hoor ik al vanalles beneden: de haan zegt kukeleku, de koeien zeggen boe, de grote mensen praten en ik hoor het kleine baby’tje huilen. Ik maak mama wakker, en samen luisteren we naar alle geluiden. Het begint ook nog even te regenen, en dat klinkt leuk op het dak!
Als het licht is, doet mama mij mijn kleertjes aan, en mag ik naar beneden om weer te gaan spelen. Papa en mama komen ook heel snel, en dan gaan we weer rijst met groene groente en ei en vlees eten. Na het eten papa en mama de tas weer in, en gaan we weer weg. Ik vond het heel leuk in de homestay!

Dikke kus, Marte

  • 05 Maart 2009 - 19:27

    Arend:

    hee marte, leuk!
    Ik wil ook wel eens naar zon homestay! Fotoos zijn mooi!
    Neven Jan en Simon hebben afgelopen weekend op nicht Isabel gepast, was ook heel leuk. Voor het eerst weer naar het strand, best zonnig zondag! Het strand in Gravezande is heel groot geworden, met allemaal nieuwe heuvels en pijpleidingen, ook wel spannend.
    Kusje van arend

  • 09 Maart 2009 - 15:06

    Crista:

    Ha lieve Marte,
    Wat maak je veel mee meis.Al die verschillende dieren die je ziet,het lijkt net een grote prive dierentuin.En dan al die bay die je eet dat is wel wat anders dan de rijstenwafels van AH die je bij mij altijd wilt hebben he.
    High five,ook aan mama en papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marte

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 132
Totaal aantal bezoekers 63699

Voorgaande reizen:

27 Juli 2007 - 30 Juli 2007

Al mijn reizen

Landen bezocht: