Umuganda is stom! - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Marte - WaarBenJij.nu Umuganda is stom! - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Marte - WaarBenJij.nu

Umuganda is stom!

Door: Mama

Blijf op de hoogte en volg Marte

26 Maart 2011 | Rwanda, Kigali

Gisteren zijn we op bezoek geweest bij Julia en haar broertje Samuel en haar papa en mama. Julia woont ook in Kigali, in een heel mooi huis met heel veel speelgoed. We hebben in Julia’s kamer gespeeld en op hun veranda. Julia heeft heel veel poppen, en we hebben ze allemaal in de box van Samuel gelegd en dat was hun slaapkamer. Daarna heb ik met papa en mama pizza gegeten in een restaurant. Als toetje kreeg ik een aardbeienmilkshake, heel lekker allemaal. Papa en mama hadden koude wijn, en dat vonden ze heel lekker.

In het winkeltje dat bij het restaurant was, heb ik een sleutelhanger van een wrattenzwijn uitgezocht, en daar heb ik mee gespeeld. Maar toen we weer naar huis gingen, was ik de sleutelhanger ineens kwijt. Ik was heel verdrietig en moest hard huilen, maar gelukkig hielpen heel veel mensen in het restaurant zoeken, met zaklampen! Toen iedereen heel lang gezocht had, bedacht ik ineens dat ik de sleutelhanger in mama’s rugzak had gestopt, en toen ik ‘m weer in de hand had was ik niet meer verdrietig! Toen we weer thuis waren, ben ik direct naar bed gegaan, ’t was heel laat!

Vanochtend moest ik vroeg opstaan: papa zei dat we naar de umuganda gingen. Ik had er helemaal geen zin in, maar het moest. ‘Een keertje maar, Marte, dan weten we ook wat dat is’, zei mama. Maar de umuganda was alleen maar dat alle winkels dicht zijn en dat iedereen moet helpen met schoonmaken en grasmaaien en gaten graven, en we moesten heel lang lopen door alle straten van Kimironko in de zon, en dat vond ik helemaal niet leuk, ik vond het stom! Ik moest toen ook nog plassen en mama had geen wc-papiertje meegenomen, dus ik wilde gauw weer naar huis om op de wc te plassen. Gelukkig ging mama toen mee, en heb ik koekjes gegeten en lekker naar dvd-tjes gekeken.

Papa kwam veel later thuis, die is ook nog naar de vergadering geweest die bij de umuganda hoort. We hebben alledrie een boterhammetje met ei gegeten, en nu gaat papa met Paul naar een voetbalwedstrijd. Nicole, Daniel, Theo, mama en ik gaan niet mee, want het stadion is heel ver weg en je moet er met een brommer naar toe, en daar zijn kinderen nog te klein voor. Mama en ik gaan weer slingers maken voor mijn kamer, en daarna boodschappen doen. Nu de umuganda is afgelopen, zijn de winkels en de markt gelukkig weer gewoon open. Misschien krijg ik ook wel weer een lolly!

  • 27 Maart 2011 - 18:40

    Arend:

    Hee marte, ik heb even moeten zoekeen, maar ik weetr nu wat umuganda is, een community service! Wat een goed idee! Zouden we in NL ook kunnen doen toch?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marte

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 63673

Voorgaande reizen:

27 Juli 2007 - 30 Juli 2007

Al mijn reizen

Landen bezocht: