Feest, hiep hiep hoera! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Marte - WaarBenJij.nu Feest, hiep hiep hoera! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Marte - WaarBenJij.nu

Feest, hiep hiep hoera!

Door: Mama

Blijf op de hoogte en volg Marte

10 Maart 2009 | Cambodja, Phnom-Penh

Leap, die met papa op het kantoor werkt, heeft een broer, Lim, die op zaterdag gaat trouwen, en wij mogen op de bruiloft komen. De hele familie van Leap woont in Phnom Penh, en daarom gaan we dit weekend weer naar de stad. Op vrijdagochtend help ik mama met het inpakken van de tas. Voor mij gaat er een mooi jurkje met bloemetjes mee, en voor mama een witte broek en een leuke bloes. Papa doet zijn eigen kleren in de tas. We hoeven geen cadeautje meenemen voor Lim, we geven een kaart met geld.

Ik ken Phnom Penh al een beetje. We zijn er als eens eerder in een hotel geweest, en elke donderdag ga ik hier naar school met Kika en Joel. Vanuit de taxi zie ik heel veel tuktuks, die ik erg leuk vind. ‘Morgen gaan we met de tuktuk naar de bruiloft, Marte’, zegt mama. Het hotel waar we slapen is heel groot, en bij de deur staan een heleboel beeldjes van olifantjes. We gaan direct nog even zwemmen. Het zwembad is wel een beetje diep, ik kan er niet staan, jammer. Gelukkig kan ik bovenop mama’s buik en rug wel een beetje ronddobberen, en dat is leuk!

Op zaterdagochtend gaan we om 9 uur naar de bruiloft. Het is best ver weg, maar ik vind rijden in de tuktuk heel leuk, dus het geeft niet. Het is al druk als we bij het feest komen. We krijgen een handje van Lim, en een heleboel mevrouwen geven mij water en fruit: een peer, een appel, druiven en een mandarijntje. Ik mag daarna lekker rondrennen en spelen met de andere kindjes. Er is heel harde muziek, en een meneer die aldoor praat. Papa maakt veel foto’s. Met papa en mama doe ik een rood lintje om de armen van Lim en zijn mevrouw, ‘Dat brengt geluk’ zegt Leap. Dan gaan we eten. We krijgen rijst, vis, soep en salade, en dan weer fruit, heel lekker. We zitten aan tafel met alle studenten die ik ook vaak zie als ik even bij papa op kantoor ben. Mama zegt dat de studenten al om 7 uur op de bruiloft waren, en dat het toen ook al groot feest was. Ik was toen nog lekker aan het televisie kijken in het hotel.

Als we klaar zijn met eten is het feest afgelopen en gaan we weer met de tuk tuk naar het hotel. Ik ga lekker lang slapen! Als ik weer wakker wordt, doen we de mooie kleren aan, en gaan we met de tuk tuk nog een keer naar de bruiloft. We gaan eerst heel lang eten: nootjes en worst, vis, vlees, paddenstoelen, soep, groene groente, brood, pasta en rijst. Ik hoef niet aldoor te blijven zitten, maar mag ook met de andere kindjes spelen en een beetje rondkijken. Er zijn veel mensen die een liedje zingen, heel hard. En midden in de zaal waar we eten staat een mooie grote taart, en zijn hekjes van mooie roze en gele stofjes gemaakt. Met de andere kindjes kan ik daar verstoppertje spelen. Als Lim en zijn mevrouw bij de hekjes gaan staan, mogen wij bloemetjes naar hun gooien, en als ze even later achter de taart staan, houdt iedereen sterretjes in de hand en zingen we een liedje. Daarna ga ik nog even dansen met papa en mama, en dan gaan we weer naar het hotel. ’t Is al heel laat, en ik ben heel moe. Maar met de tuk tuk rijden vind ik gewoon erg leuk, en als we weer bij het hotel zijn, ben ik helemaal niet meer moe. Ik mag nog een tijdje naar het Zandkasteel kijken, en ga dan slapen!
Op zondagochtend gaan papa en mama en ik nog even naar de markt. Ik krijg nieuwe klompjes, gele deze keer, want mijn oude zijn kapot, en sinaasappelsap met ijs in een zakje met een rietje. Mama koopt mandarijntjes en aardappels, kaarten, mooie doeken en een vlag van Cambodja, en een plumeau voor Mira! En papa koopt een bloes, want er zit een gat in zijn oude bloes. En dan gaan we met de taxi weer naar huis.

Een dikke kus van Marte!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marte

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 63706

Voorgaande reizen:

27 Juli 2007 - 30 Juli 2007

Al mijn reizen

Landen bezocht: